Zapraszam na pierwszy odcinek kanału ZmienOlej w którym opowiadam jakie funkcje pełni olej silnikowy jakie ma właściwości i na jakie parametry ...
Czy oleje silnikowe można ze sobą mieszać ?
Czy oleje silnikowe można ze sobą mieszać ?
Czy oleje silnikowe można ze sobą mieszać - to pytanie pojawia się bardzo często.
Postaram się Państwu w sposób treściwy odpowiedzieć na to pytanie w naszym dziale " popularno naukowym" w dziale Kompendium Wiedzy.
Każdy olej silnikowy posiada różne specyfikacje, klasę lepkości w zależności od producenta.
Większość olejów silnikowych dostępnych na rynku jest ze sobą mieszalne ale czy do końca ?
Ano właśnie nie.
Praktycznie każdy olej silnikowy jest mieszalny ze swoim odpowiednikiem innej firmy pod warunkiem, że spełnia podobne klasy jakościowe czyli normy i specyfikacje np. API SN, ACEA C3, ACEA CJ-4/E-7 lub specyfikację VW 504 / 507
Takie oleje posiadają bardzo zbliżony skład chemiczny.
Ale co zrobić kiedy musimy dolać olej silnikowy o określonej specyfikacji a akurat takiego oleju nigdzie nie możemy kupić ?
Należy dolać olej o jak najbliższej specyfikacji i warto zapytać sprzedawcę o taki olej.
Jak macie Państwo dajmy na to Castrola 5W30 o specyfikacji ACEA C3 to najlepiej poszukać oleju o klasie lepkości 5W30 i specyfikacji ACEA C3
Należy pamiętać, że dolewki oleju innej firmy o nieco odmiennych specyfikacjach mimo, że na pierwszy rzut oka wszystko wygląda dobrze to w silniku te procesy już mogą przebiegać nieco odmiennie.
Często olej ma wtedy nieco inny kolor, odcień, silnik może zacząć przepalać więcej oleju a dodatki uszlachetniające mogą nie tworzyć jednorodnej mieszaniny.
Wtedy zalecam o ile to możliwe skrócić interwiał wymiany oleju i go po prostu wymienić na ten właściwy.
Dolewamy olej o podobnej specyfikacji ale innego producenta podczas wymiany olej, który zostaje spuszczony ma bardzo gęstą konsystencję wręcz przypominającą galaretę.
Jak wspomniałem powyżej to że dolejemy podobny olej silnikowy o podobnej specyfikacji nie oznacza, że w silniku
taka mieszanina będzie właściwie chroniła silnika a sam olej będzie dobrze spełniał swoją rolę.
Każdy olej ma określone wiskozatory czyli polimery, które odpowiadają za utrzymanie określonej lepkości samego oleju.
Wyróżniamy najpopularniejsze wiskozatory, które oparte są na :
- etylenie
- propylenie
- metakrylenie
- polimery gwieździste
- styrenowe
I teraz o ile pierwsze oleje oparte o wiskozatory na etylenie, propylenie stosunkowo szybko tracą lepkość w wyniku ścinania o tyle mają często zastosowanie w olejach tanich, popularnych, które lubią zostawiać osady w silniku lub tracić na tyle lepkość, że w wyniku osiągnięcia wysokich temperatur powodują nierzadko głośniejszą pracę silnika.
I teraz uwaga, jeśli dolejemy jednego oleju w którym stosunek wiskozatorów etylenowych jest zbyt duża w stosunku do tych propylenowych dochodzi do zgęstnienia oleju, niekiedy wytrąceniu się jakiejś galaretki itp.
Wiskozatory oparte o metakrylen w wielu olejach mocno zbija temperaturę krzepnięcia, płynięcia.
Nowsze oleje silnikowe produkowane są w oparciu o polimery gwieździste ( łańcuchy polimerowe rozchodzą się podobnie jak ramiona gwiazdy) i te oleje mają bardzo wysoką odporność na ścinanie i zrywanie filmu olejowego.
Niestety nikt nie opisuje w jaki sposób produkuje swoje oleje i o ile mieszanie oleju na wiskozatorach gwieździstych jest bezpieczne z każdym powyższym to już mieszanie tych pierwszych ze sobą może już nie być tak bezpieczna.
Tak więc proponuję zawsze inwestować w oleje z nieco wyższej półki.
Czy mając silnik w, którym producent zaleca stosowanie oleju API SL, SG, SH mogę zastosować oleje w nowszych specyfikacjach np. API SM, SN itp.
Tak oczywiście jak najbardziej.
Sami producenci niejednokrotnie piszą, że w miejsce specyfikacji np. API SL można zastosować nowsze specyfikacje.
Czy do starszego klasycznego, zabytkowego silnika można stosować olej nowej generacji ?
Nie.
Do starszych silników należy stosować oleje o wysokiej zawartości popiołów siarczanowych ZDDP często powyżej 1300ppm.
Stosując nowoczesne oleje elementy silnika, krzywki wałka nie są właściwie chronione ze względu na niską zawartość popiołów czyli tzw. sapsów cynku, siarki, fosforu itp.
Często stosując oleje silnikowe na bazie półsyntetycznej tam gdzie producent stosował oleje mineralne jedno sezonowe
może dojść do wycieków i nieszczelności na uszczelnieniach.
Zalałem olej syntetyczny w miejsce oleju półsyntetycznego czy oleju mineralnego i silnik chodzi głośniej.
Tak to standardowy przypadek kiedy w miejsce stosowania oleju HC ( półsyntetycznego) wlejemy rasowy olej syntetyczny na bazie PAO silnik może chodzić nieco głośniej bowiem olej syntetyczny ma nieco cieńszy film smarny ale o bardzo dobrych właściwościach smarnych.
Często też zastosowane dodatki powodują że stan uszczelnień się pogarsza i pojawiają się wycieki mimo, że sam silnik jest czysty.
Zastosowałem olej silnikowy o takich samych specyfikacjach jak ostatnio ale innego producenta i silnik zaczął brać olej, pojawiły się wycieki.
Tak moi drodzy tak się zdarza i nie jest to efekt wypłukania szlamów osadów przez nowy olej ale uwaga przez zupełnie co innego.
Każdy olej wytworzony jest na innej bazie olejowej.
Baza olejowa to nośnik dodatków uszlachetniających i stanowi zdecydowanie większą objętość w butelce z olejem.
I teraz jeśli producent w nowym oleju silnikowym zastosował bazę olejową innej grupy tzw. "lżejszą" taki olej
będzie bardziej przenikał między mikro porowatości w miejscu tarcia i styku współpracujących elementów mechnicznych silnika.
To samo tyczy się uszczelnień.
I na koniec moje motto:
"Lepsze bardzo często jest wrogiem dobrego !!"
Autor:
Piotr Dziektarz