Drogi Użytkowniku, niniejszym informujemy Cię, że przetwarzamy Twoje dane osobowe. Zanim wejdziesz na naszą stronę, zapoznaj się proszę z poniższymi informacjami:
  1. I. Administrator danych osobowych
    Administratorem Twoich danych osobowych jest Piotr Dziektarz, prowadzący działalność gospodarczą pod firmą FIRMA HANDLOWO-USŁUGOWO-PRODUKCYJNA "PITERTECH" PIOTR DZIEKTARZ, ul. Rożnowa 9, 32-020 Wieliczka, wpisany do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej prowadzonej przez Ministra Gospodarki, NIP 6831262823, REGON 121509550; adres e-mail: biuro@zmienolej.pl, tel. 12 288 32 09.
  2. II. Cele i podstawa prawna przetwarzania
    Twoje dane osobowe w postaci adresu IP, danych zawartych w plikach cookies i danych lokalizacyjnych przetwarzamy w celu umożliwienia Ci wejścia na naszą stronę i przeglądania jej zawartości, na podstawie Twojej zgody – podstawa z art. 6 ust. 1 lit. a Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27.04.2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych).
  3. III. Odbiorcy danych
    Twoje dane osobowe możemy udostępniać następującym podmiotom: Operator płatności internetowych PAYU, PAYPAL, firmom obsługującym wysyłkę zamówień DPD , INPOST, oraz naszemu hostingodawcy. Takie podmioty przetwarzają dane na podstawie umowy z nami i tylko zgodnie z naszymi poleceniami. Nie przekazujemy Twoich danych poza teren Polski/UE/Europejskiego Obszaru Gospodarczego.
  4. IV. Okres przechowywania danych
    Twoje dane przechowujemy do czasu posiadania udzielonej przez Ciebie zgody.
  5. V. Twoje prawa
    Przysługuje Ci prawo dostępu do swoich danych oraz otrzymania ich kopii, prawo do sprostowania (poprawiania) swoich danych, prawo do usunięcia danych (jeżeli Twoim zdaniem nie ma podstaw do tego, abyśmy przetwarzali Twoje dane, możesz zażądać, abyśmy je usunęli), prawo do ograniczenia przetwarzania danych (możesz zażądać, abyśmy ograniczyli przetwarzanie Twoich danych osobowych wyłącznie do ich przechowywania lub wykonywania uzgodnionych z Tobą działań, jeżeli Twoim zdaniem mamy nieprawidłowe dane na Twój temat lub przetwarzamy je bezpodstawnie), prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do przenoszenia danych, prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, ul. Stawki 2, 00-193 Warszawa) oraz prawo do cofnięcia zgody na przetwarzanie danych osobowych (masz prawo cofnięcia zgody na przetwarzanie danych w dowolnym momencie; cofnięcie zgody nie ma wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie Twojej zgody przed jej cofnięciem).
    W celu wykonania swoich praw skieruj żądanie pod adres email: biuro@zmienolej.pl, numer telefonu: 12 288 32 09 lub udaj się do naszej siedziby.
  6. VI. Informacja o dobrowolności podania danych
    Podanie przez Ciebie danych jest dobrowolne. Jeżeli nie podasz danych, nie będziesz mógł przeglądać zawartości naszej strony.
  7. VII. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji
    Na stronie Sklepu są wykorzystywane pliki cookies. Stosowane są one w celach zapewnienia maksymalnej wygody wszystkich użytkowników (w tym Kupujących) przy korzystaniu ze Sklepu (zapamiętywanie preferencji i ustawień na stronie, zbieranie anonimowych danych dla celów reklamowych i statystycznych, także przez inne portale, w tym portale społecznościowe, np. Facebook). Korzystanie ze Sklepu bez zmiany ustawień w przeglądarce dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w urządzeniu końcowym każdego użytkownika. Jeżeli użytkownik nie wyraża zgody na stosowanie plików cookies powinien zmienić ustawienia swojej przeglądarki. Tu znajduje się więcej informacji o plikach cookies.
Filtry (3163 products)

Producent:

Cena:

0,00 zł - 4 035,00 zł

Pojemność:

Zgodność:

Lepkość:

Specyfikacja:

Baza:

Forum zmienolej.pl

Opinie klientów

arrow_back
arrow_forward

Blog

arrow_back
arrow_forward
Czy oleje silnikowe można ze sobą mieszać ?

Czy oleje silnikowe można ze sobą mieszać ?

Czy oleje silnikowe można ze sobą mieszać ?

Czy oleje silnikowe można ze sobą mieszać - to pytanie pojawia się bardzo często.
Postaram się Państwu w sposób treściwy odpowiedzieć na to pytanie w naszym dziale " popularno naukowym" w dziale Kompendium Wiedzy.


Każdy olej silnikowy posiada różne specyfikacje, klasę lepkości w zależności od producenta.
Większość olejów silnikowych dostępnych na rynku jest ze sobą mieszalne ale czy do końca ?
Ano właśnie nie.

Praktycznie każdy olej silnikowy jest mieszalny ze swoim odpowiednikiem innej firmy pod warunkiem, że spełnia podobne klasy jakościowe czyli normy i specyfikacje np. API SN, ACEA C3, ACEA CJ-4/E-7 lub specyfikację VW 504 / 507
Takie oleje posiadają bardzo zbliżony skład chemiczny.

Ale co zrobić kiedy musimy dolać olej silnikowy o określonej specyfikacji a akurat takiego oleju nigdzie nie możemy kupić ?


Należy dolać olej o jak najbliższej specyfikacji i warto zapytać sprzedawcę o taki olej.
Jak macie Państwo dajmy na to Castrola 5W30 o specyfikacji ACEA C3 to najlepiej poszukać oleju o klasie lepkości 5W30 i specyfikacji ACEA C3

Należy pamiętać, że dolewki oleju innej firmy o nieco odmiennych specyfikacjach mimo, że na pierwszy rzut oka wszystko wygląda dobrze to w silniku te procesy już mogą przebiegać nieco odmiennie.
Często olej ma wtedy nieco inny kolor, odcień, silnik może zacząć przepalać więcej oleju a dodatki uszlachetniające mogą nie tworzyć jednorodnej mieszaniny.
Wtedy zalecam o ile to możliwe skrócić interwiał wymiany oleju i go po prostu wymienić na ten właściwy.

Dolewamy olej o podobnej specyfikacji ale innego producenta podczas wymiany olej, który zostaje spuszczony ma bardzo gęstą konsystencję wręcz przypominającą galaretę.


Jak wspomniałem powyżej to że dolejemy podobny olej silnikowy o podobnej specyfikacji nie oznacza, że w silniku
taka mieszanina będzie właściwie chroniła silnika a sam olej będzie dobrze spełniał swoją rolę.

Każdy olej ma określone wiskozatory czyli polimery, które odpowiadają za utrzymanie określonej lepkości samego oleju.


Wyróżniamy najpopularniejsze wiskozatory, które oparte są na :

- etylenie
- propylenie
- metakrylenie
- polimery gwieździste
- styrenowe

I teraz o ile pierwsze oleje oparte o wiskozatory na etylenie, propylenie stosunkowo szybko tracą lepkość w wyniku ścinania o tyle mają często zastosowanie w olejach tanich, popularnych, które lubią zostawiać osady w silniku lub tracić na tyle lepkość, że w wyniku osiągnięcia wysokich temperatur powodują nierzadko głośniejszą pracę silnika.

I teraz uwaga, jeśli dolejemy jednego oleju w którym stosunek wiskozatorów etylenowych jest zbyt duża w stosunku do tych propylenowych dochodzi do zgęstnienia oleju, niekiedy wytrąceniu się jakiejś galaretki itp.


Wiskozatory oparte o metakrylen w wielu olejach mocno zbija temperaturę krzepnięcia, płynięcia.
Nowsze oleje silnikowe produkowane są w oparciu o polimery gwieździste ( łańcuchy polimerowe rozchodzą się podobnie jak ramiona gwiazdy) i te oleje mają bardzo wysoką odporność na ścinanie i zrywanie filmu olejowego.
Niestety nikt nie opisuje w jaki sposób produkuje swoje oleje i o ile mieszanie oleju na wiskozatorach gwieździstych jest bezpieczne z każdym powyższym to już mieszanie tych pierwszych ze sobą może już nie być tak bezpieczna.


Tak więc proponuję zawsze inwestować w oleje z nieco wyższej półki.

Czy mając silnik w, którym producent zaleca stosowanie oleju API SL, SG, SH mogę zastosować oleje w nowszych specyfikacjach np. API SM, SN itp.


Tak oczywiście jak najbardziej.
Sami producenci niejednokrotnie piszą, że w miejsce specyfikacji np. API SL można zastosować nowsze specyfikacje.

Czy do starszego klasycznego, zabytkowego silnika można stosować olej nowej generacji ?

Nie.
Do starszych silników należy stosować oleje o wysokiej zawartości popiołów siarczanowych ZDDP często powyżej 1300ppm.
Stosując nowoczesne oleje elementy silnika, krzywki wałka nie są właściwie chronione ze względu na niską zawartość popiołów czyli tzw. sapsów cynku, siarki, fosforu itp.
Często stosując oleje silnikowe na bazie półsyntetycznej tam gdzie producent stosował oleje mineralne jedno sezonowe
może dojść do wycieków i nieszczelności na uszczelnieniach.

Zalałem olej syntetyczny w miejsce oleju półsyntetycznego czy oleju mineralnego i silnik chodzi głośniej.


Tak to standardowy przypadek kiedy w miejsce stosowania oleju HC ( półsyntetycznego) wlejemy rasowy olej syntetyczny na bazie PAO silnik może chodzić nieco głośniej bowiem olej syntetyczny ma nieco cieńszy film smarny ale o bardzo dobrych właściwościach smarnych.
Często też zastosowane dodatki powodują że stan uszczelnień się pogarsza i pojawiają się wycieki mimo, że sam silnik jest czysty.


Zastosowałem olej silnikowy o takich samych specyfikacjach jak ostatnio ale innego producenta i silnik zaczął brać olej, pojawiły się wycieki.


Tak moi drodzy tak się zdarza i nie jest to efekt wypłukania szlamów osadów przez nowy olej ale uwaga przez zupełnie co innego.
Każdy olej wytworzony jest na innej bazie olejowej.
Baza olejowa to nośnik dodatków uszlachetniających i stanowi zdecydowanie większą objętość w butelce z olejem.
I teraz jeśli producent w nowym oleju silnikowym zastosował bazę olejową innej grupy tzw. "lżejszą" taki olej
będzie bardziej przenikał między mikro porowatości w miejscu tarcia i styku współpracujących elementów mechnicznych silnika.
To samo tyczy się uszczelnień.



I na koniec moje motto:
"Lepsze bardzo często jest wrogiem dobrego !!"



Autor:
Piotr Dziektarz



    Zostaw komentarz