Jaki olej wybrać do Hondy? Przewodnik dla każdego modelu! Dowiedz się, jaki olej silnikowy i przekładniowy będzie najlepszy dla Twojej Hondy – od ...

Jaki olej wybrać do Hondy? Przewodnik dla każdego modelu! Dowiedz się, jaki olej silnikowy i przekładniowy będzie najlepszy dla Twojej Hondy – od ...
Jaki olej silnikowy wybrać do samochodu z LPG? Silniki zasilane LPG wymagają olejów o wysokiej stabilności termicznej i odpowiedniej liczbie TBN, ...
Dowiedz się, jaka jest różnica między olejami Dexron ATF III a ATF +4 i który z nich najlepiej sprawdzi się w Twoim aucie amerykańskim. Przeczytaj ...
Regularne badania laboratoryjne olejów przepracowanych są niezbędne dla utrzymania maszyn w doskonałym stanie, optymalizacji kosztów operacyjnych ...
Zapraszam na pierwszy odcinek kanału ZmienOlej w którym opowiadam jakie funkcje pełni olej silnikowy jakie ma właściwości i na jakie parametry ...
Toyota Yaris pierwszej generacji to jedno z najbardziej niezawodnych samochodów jakie jeżdżą po naszych drogach. Aby Wasza Toyota Yaris jeździła ...
Straż pożarna i właściwe smarowanie jej wyposażenia
Czy oleje silnikowe można ze sobą mieszać - to pytanie pojawia się bardzo często. Postaram się Państwu w sposób treściwy odpowiedzieć na to ...
Wielu z Was często po zakupie używanego samochodu zauważa, że coś się dzieje z silnikiem. Wielu z Was dzwoni do mnie i pyta jak sprawdzić czy ...
Wielu z Was zadaje sobie pytanie czy serwis, warsztat do którego oddałem olej silnikowy mi go wymienił. Na to oraz inne pytania odpowiadam w ...
Wielu z Państwa zastanawia się jakie oleje zastosować w najszybszych samochodach wyścigowych na świecie jakimi niewątpliwie są bolidy Formuły 1?
Procedura docierania silnika na hamowni, przy użyciu oleju Millers Oils CRO 10W40, obecnie oleju o nazwie Millers Oils Competition Running In Oil.
Tutaj znajdą Państwo odpowiedzi na pytania - czym smarować zamki, stacyjki, uszczelki, drobne plastikowe elementy, różne prowadnice czym odmrażać ...
Dobierz olej do silnika w przeglądarce ZmienOlej.pl - Jak działa nasza wyszukiwarka olejów
Nadchodzące zmiany ACEA w olejach silnikowych 2020/2021 - W spodziewanej w grudniu 2020 r. publikacji oczekuje się zmian w osiągach, które są ...
Wprowadzenie kaucji przy zakupie oleju silnikowego - czyli co i jak w tym temacie.
Przybywa oleju w silniku , olej szybko ciemnieje - co robić ? Na te i inne pytania postaramy się odpowiedzieć w tym materiale. Serdecznie ...
Nowe oleje syntetyczne z normą Renault RN 17
ACEA pracuje nad kolejnymi aktualizacjami norm olejów, aby zapewnić, że środki smarne używane do napełniania silnika nadal spełniają wymagania ...
Particle Count czyli badanie poziomu zabrudzweń oleju
Każdy olej silnikowy posiada różne specyfikacje, klasę lepkości w zależności od producenta.
Większość olejów silnikowych dostępnych na rynku jest ze sobą mieszalne ale czy do końca ?
Ano właśnie nie.
Praktycznie każdy olej silnikowy jest mieszalny ze swoim odpowiednikiem innej firmy pod warunkiem, że spełnia podobne klasy jakościowe czyli normy i specyfikacje np. API SN, ACEA C3, ACEA CJ-4/E-7 lub specyfikację VW 504 / 507
Takie oleje posiadają bardzo zbliżony skład chemiczny.
Należy dolać olej o jak najbliższej specyfikacji i warto zapytać sprzedawcę o taki olej.
Jak macie Państwo dajmy na to Castrola 5W30 o specyfikacji ACEA C3 to najlepiej poszukać oleju o klasie lepkości 5W30 i specyfikacji ACEA C3
Należy pamiętać, że dolewki oleju innej firmy o nieco odmiennych specyfikacjach mimo, że na pierwszy rzut oka wszystko wygląda dobrze to w silniku te procesy już mogą przebiegać nieco odmiennie.
Często olej ma wtedy nieco inny kolor, odcień, silnik może zacząć przepalać więcej oleju a dodatki uszlachetniające mogą nie tworzyć jednorodnej mieszaniny.
Wtedy zalecam o ile to możliwe skrócić interwiał wymiany oleju i go po prostu wymienić na ten właściwy.
Jak wspomniałem powyżej to że dolejemy podobny olej silnikowy o podobnej specyfikacji nie oznacza, że w silniku
taka mieszanina będzie właściwie chroniła silnika a sam olej będzie dobrze spełniał swoją rolę.
- etylenie
- propylenie
- metakrylenie
- polimery gwieździste
- styrenowe
I teraz o ile pierwsze oleje oparte o wiskozatory na etylenie, propylenie stosunkowo szybko tracą lepkość w wyniku ścinania o tyle mają często zastosowanie w olejach tanich, popularnych, które lubią zostawiać osady w silniku lub tracić na tyle lepkość, że w wyniku osiągnięcia wysokich temperatur powodują nierzadko głośniejszą pracę silnika.
Wiskozatory oparte o metakrylen w wielu olejach mocno zbija temperaturę krzepnięcia, płynięcia.
Nowsze oleje silnikowe produkowane są w oparciu o polimery gwieździste ( łańcuchy polimerowe rozchodzą się podobnie jak ramiona gwiazdy) i te oleje mają bardzo wysoką odporność na ścinanie i zrywanie filmu olejowego.
Niestety nikt nie opisuje w jaki sposób produkuje swoje oleje i o ile mieszanie oleju na wiskozatorach gwieździstych jest bezpieczne z każdym powyższym to już mieszanie tych pierwszych ze sobą może już nie być tak bezpieczna.
Tak oczywiście jak najbardziej.
Sami producenci niejednokrotnie piszą, że w miejsce specyfikacji np. API SL można zastosować nowsze specyfikacje.
Nie.
Do starszych silników należy stosować oleje o wysokiej zawartości popiołów siarczanowych ZDDP często powyżej 1300ppm.
Stosując nowoczesne oleje elementy silnika, krzywki wałka nie są właściwie chronione ze względu na niską zawartość popiołów czyli tzw. sapsów cynku, siarki, fosforu itp.
Często stosując oleje silnikowe na bazie półsyntetycznej tam gdzie producent stosował oleje mineralne jedno sezonowe
może dojść do wycieków i nieszczelności na uszczelnieniach.
Tak to standardowy przypadek kiedy w miejsce stosowania oleju HC ( półsyntetycznego) wlejemy rasowy olej syntetyczny na bazie PAO silnik może chodzić nieco głośniej bowiem olej syntetyczny ma nieco cieńszy film smarny ale o bardzo dobrych właściwościach smarnych.
Często też zastosowane dodatki powodują że stan uszczelnień się pogarsza i pojawiają się wycieki mimo, że sam silnik jest czysty.
Tak moi drodzy tak się zdarza i nie jest to efekt wypłukania szlamów osadów przez nowy olej ale uwaga przez zupełnie co innego.
Każdy olej wytworzony jest na innej bazie olejowej.
Baza olejowa to nośnik dodatków uszlachetniających i stanowi zdecydowanie większą objętość w butelce z olejem.
I teraz jeśli producent w nowym oleju silnikowym zastosował bazę olejową innej grupy tzw. "lżejszą" taki olej
będzie bardziej przenikał między mikro porowatości w miejscu tarcia i styku współpracujących elementów mechnicznych silnika.
To samo tyczy się uszczelnień.
Autor:
Piotr Dziektarz