Regularne badania laboratoryjne olejów przepracowanych są niezbędne dla utrzymania maszyn w doskonałym stanie, optymalizacji kosztów operacyjnych ...

Regularne badania laboratoryjne olejów przepracowanych są niezbędne dla utrzymania maszyn w doskonałym stanie, optymalizacji kosztów operacyjnych ...
Zapraszam na pierwszy odcinek kanału ZmienOlej w którym opowiadam jakie funkcje pełni olej silnikowy jakie ma właściwości i na jakie parametry ...
Toyota Yaris pierwszej generacji to jedno z najbardziej niezawodnych samochodów jakie jeżdżą po naszych drogach. Aby Wasza Toyota Yaris jeździła ...
Straż pożarna i właściwe smarowanie jej wyposażenia
Czy oleje silnikowe można ze sobą mieszać - to pytanie pojawia się bardzo często. Postaram się Państwu w sposób treściwy odpowiedzieć na to ...
Wielu z Was często po zakupie używanego samochodu zauważa, że coś się dzieje z silnikiem. Wielu z Was dzwoni do mnie i pyta jak sprawdzić czy ...
Wielu z Was zadaje sobie pytanie czy serwis, warsztat do którego oddałem olej silnikowy mi go wymienił. Na to oraz inne pytania odpowiadam w ...
Wielu z Państwa zastanawia się jakie oleje zastosować w najszybszych samochodach wyścigowych na świecie jakimi niewątpliwie są bolidy Formuły 1?
Procedura docierania silnika na hamowni, przy użyciu oleju Millers Oils CRO 10W40, obecnie oleju o nazwie Millers Oils Competition Running In Oil.
Tutaj znajdą Państwo odpowiedzi na pytania - czym smarować zamki, stacyjki, uszczelki, drobne plastikowe elementy, różne prowadnice czym odmrażać ...
Dobierz olej do silnika w przeglądarce ZmienOlej.pl - Jak działa nasza wyszukiwarka olejów
Nadchodzące zmiany ACEA w olejach silnikowych 2020/2021 - W spodziewanej w grudniu 2020 r. publikacji oczekuje się zmian w osiągach, które są ...
Wprowadzenie kaucji przy zakupie oleju silnikowego - czyli co i jak w tym temacie.
Przybywa oleju w silniku , olej szybko ciemnieje - co robić ? Na te i inne pytania postaramy się odpowiedzieć w tym materiale. Serdecznie ...
Nowe oleje syntetyczne z normą Renault RN 17
ACEA pracuje nad kolejnymi aktualizacjami norm olejów, aby zapewnić, że środki smarne używane do napełniania silnika nadal spełniają wymagania ...
Particle Count czyli badanie poziomu zabrudzweń oleju
<p><strong>Pomiar cząstek (PQ) jest preferowaną metodą pomiaru zanieczyszczeń środka smarnego cząstkami żelaza, które powstają w wyniku zużycia ...
Jakie smary do łożysk i jaki smar do sworzni koparki to pytanie stawia wielu operatorów maszyn i mechaników. Tutaj odpowiemy jakie smary najlepiej ...
Co oznacza termin „stabilność oksydacyjna” oraz utlenianie oleju silnikowego i dlaczego jest ona ważna? Stabilność oksydacyjna to reakcja ...
Czy można to w jakiś sposób sprawdzić.
Moi drodzy po wymianie olej silnikowy powinien być przez dłuższy czas klarowny zwłaszcza w silnikach benzynowych.
Ale w dobie nowoczesnych silników turbodoładowanych o małej pojemności na wtrysku bezpośrednim okazuje się, że nawet olej oryginalny i ten wysokiej klasy robi się natychmiast bardzo ciemny i jest to naturalny proces wynikający z konstrukcji samego silnika procesów w nim zachodzących i przebiegu samego spalania i samego wtrysku mieszanki.
Jak silnik mamy już leciwy z dużym przebiegiem lub taki w, którym wymiany nie były prowadzone na bieżąco lub oleje silnikowe jakie były stosowane zaliczane są do bardzo niskiej klasy wtedy zalanie lepszego oleju o lepszych właściwościach powoduje że nowy olej szybko zbiera zanieczyszczenia, lepiej myje silnik i neutralizuje kwaśne produkty spalania wtedy naturalnie robi się szybko ciemny.
Przed każdą wymianą oleju stosować wysokiej klasy płukankę do oleju.
Proponuję doskonałej jakości płukankę marki Protec Engine Flush, która może spokojnie cyrkulować w silniku nawet godzinkę.
Po zastosowaniu płukanki zalać olej wysokiej klasy odpowiadający normą i specyfikacją producenta.
Wtedy proces ciemnienia oleju będzie przebiegał dużo wolniej a jego parametry lepiej będą chronić silnik.
Jeśli jesteśmy praktycznie pewni, że zalaliśmy ten sam olej co zawsze i jest on ciemny lub czarny a zawsze miał barwę klarowną przez długi czas wtedy można wykonać badanie laboratoryjne u nas aby to w pewien sposób wykazać.
Wykonując analizę laboratoryjną oleju przepracowanego dostają Państwo wynik składający się z pierwiastków pochodzących z zużycia mechanicznego (tarcia) takich jak żelazo, chrom, nikiel,aluminium, miedź, ołów, cyna, kadm, srebro, wanad, krzem,sód,potas.
Następnie badamy zawartość wody, sadzy, paliwa w oleju.
Również jeśli poziom jednego z nich wskazuje jakąś wartość to oznacza, że w oleju mamy zawartość paliwa, sadzy lub co najgorsze wody.
Jednym z najważniejszych wskaźników to liczba zasadowa tzw. TBN i liczba kwasowa.
W świeżym oleju liczba zasadowa powinna oscylować ok. 8 a w olejach nie ekologicznych tzw. pełno popiołowych ok. 9-12.
Liczba kwasowa winna być bliska zeru ale jeśli liczba zasadowa jest już bliska zeru a liczba kwasowa jest od niej wyższa to znak, że olej silnikowy najzwyczajniej się popularnie mówiąc “skończył” i przestał chronić silnik.
Jeśli liczba TBN jest niższa od liczby kwasowej zaczynają się tworzyć laki, osady i procesy korozji. To jeden z najważniejszych parametrów w oleju silnikowych determinujący o jego dalszej przydatności.
Należy wziąść pod lupę cały wynik i na jego podstawie wyciągnąć wnioski.
Wtedy należy zrobić dwie analizy porównawcze czyli ponoszą Państwo koszty dwóch analiz.
Jeśli to olej świeży lub taki, który ma kilkaset metrów przejechane lub kilka kilometrów czy nawet kilkanaście badamy ten olej któy pochodzi z silnika i olej jaki został wlany ale z opakowania fabrycznego które przynieśliśmy. Porównujemy skład dodatków uszlachetniających, jego lepkość w 40 i 100st.C, wskaźnik lepkość lepkościi, liczbę TBN, liczbę kwasową TAN.
Aby olej silnikowy mógł spełniać normy i specyfikacje producenci dodają do oleju pakiet dodatków uszlachetniających. Wielu producentów dodaje do oleju lepsze dodatki aby ich produkt wyróżniał się wśród konkurencji, aby konsumenci go wysoko oceniali.
Takie pakiety składają się z pierwiastków takich jak : tytan, molibden, antymon, mangan, lit, bor, magnez, wapń, bar czy te dwa ostatnie, które są ością w oku ekologów a tak dobrze chronią silniki mechanicznie czyli fosfór i cynk.
Jeśli skład tych pierwiastków nie za bardzo się pokrywa w próbce oleju przepracowanego i próbce z nowym olejem wtedy można powiedzieć, że olej nie jest ten sam.
Nie nie da się tego ustalić bowiem nikt oprócz producenta nie wie z czego składa się ich dodatek do oleju.
Najczęściej to zwykły zagęszczacz do oleju, który ma za zadanie doszczelnić silnik i zminimalizować dymienie działając podobnie jak olej o wysokiej lepkości np. 20W50.
Żadne laboratorium nie może takiego badania wykonać.
Tylko producent oleju może to sprawdzić.
Jak to robi? Nakłada się obraz spektralny z próbki oleju przez Was dostarczonego na obraz ich próbki pochodzący z danej produkcji.
Zakład produkcyjny prosi często o podanie numeru serii, kodu aby porównać właściwe próbki.
Jeśli widmo spektralne się pokrywa wtedy można mówić o oryginalnym produkcie jak się nie pokrywa mówimy o fałszywce.
Niestety są takie przypadki i nikt jeszcze nie potwierdził przyczyny.
Nieoficjalnie mówi się o reakcji cząstek molibdenu np. z gazem LPG, paliwem różnej jakości.
W większości taki kolor nie wpływa absolutnie na pogorszenie właściwości fizyko - chemicznych oleju.
Tak należy natychmiast przepłukać silnik i zalać inny olej.
Olej który po wylaniu pozostawia na dnie osad przypominający galaretkę, gluta nie został właściwie wymieszany w blendowni lub proces blendowniczy w zakładzie produkcyjnym nie został wykonany należycie.
Jest to efekt rozwarstwienia się bazy olejowej.
Taki olej należy zwrócić do producenta.
Często nie bowiem kolor dodatków uszlachetniających może się od siebie różnić w zależności od numeru serii i produkcji.
Nie bowiem warsztat mógł skorzystać z wysysarki do oleju.
Autor: Piotr Dziektarz