Regularne badania laboratoryjne olejów przepracowanych są niezbędne dla utrzymania maszyn w doskonałym stanie, optymalizacji kosztów operacyjnych ...
![Kanał Zmienolej na YouTube - Odcinek 1 czyli podstawy o olejach](/modules/tvcmsblog/views/img/noimage.jpg)
Regularne badania laboratoryjne olejów przepracowanych są niezbędne dla utrzymania maszyn w doskonałym stanie, optymalizacji kosztów operacyjnych ...
Zapraszam na pierwszy odcinek kanału ZmienOlej w którym opowiadam jakie funkcje pełni olej silnikowy jakie ma właściwości i na jakie parametry ...
Toyota Yaris pierwszej generacji to jedno z najbardziej niezawodnych samochodów jakie jeżdżą po naszych drogach. Aby Wasza Toyota Yaris jeździła ...
Straż pożarna i właściwe smarowanie jej wyposażenia
Czy oleje silnikowe można ze sobą mieszać - to pytanie pojawia się bardzo często. Postaram się Państwu w sposób treściwy odpowiedzieć na to ...
Wielu z Was często po zakupie używanego samochodu zauważa, że coś się dzieje z silnikiem. Wielu z Was dzwoni do mnie i pyta jak sprawdzić czy ...
Wielu z Was zadaje sobie pytanie czy serwis, warsztat do którego oddałem olej silnikowy mi go wymienił. Na to oraz inne pytania odpowiadam w ...
Wielu z Państwa zastanawia się jakie oleje zastosować w najszybszych samochodach wyścigowych na świecie jakimi niewątpliwie są bolidy Formuły 1?
Procedura docierania silnika na hamowni, przy użyciu oleju Millers Oils CRO 10W40, obecnie oleju o nazwie Millers Oils Competition Running In Oil.
Tutaj znajdą Państwo odpowiedzi na pytania - czym smarować zamki, stacyjki, uszczelki, drobne plastikowe elementy, różne prowadnice czym odmrażać ...
Dobierz olej do silnika w przeglądarce ZmienOlej.pl - Jak działa nasza wyszukiwarka olejów
Nadchodzące zmiany ACEA w olejach silnikowych 2020/2021 - W spodziewanej w grudniu 2020 r. publikacji oczekuje się zmian w osiągach, które są ...
Wprowadzenie kaucji przy zakupie oleju silnikowego - czyli co i jak w tym temacie.
Przybywa oleju w silniku , olej szybko ciemnieje - co robić ? Na te i inne pytania postaramy się odpowiedzieć w tym materiale. Serdecznie ...
Nowe oleje syntetyczne z normą Renault RN 17
ACEA pracuje nad kolejnymi aktualizacjami norm olejów, aby zapewnić, że środki smarne używane do napełniania silnika nadal spełniają wymagania ...
Particle Count czyli badanie poziomu zabrudzweń oleju
<p><strong>Pomiar cząstek (PQ) jest preferowaną metodą pomiaru zanieczyszczeń środka smarnego cząstkami żelaza, które powstają w wyniku zużycia ...
Jakie smary do łożysk i jaki smar do sworzni koparki to pytanie stawia wielu operatorów maszyn i mechaników. Tutaj odpowiemy jakie smary najlepiej ...
Co oznacza termin „stabilność oksydacyjna” oraz utlenianie oleju silnikowego i dlaczego jest ona ważna? Stabilność oksydacyjna to reakcja ...
Wielu z Państwa boryka się z problemem przybywania oleju na bagnecie oleju ponad stan. Ile to razy sprawdzaliście Państwo poziom oleju w silniku a tu jego poziom ku Waszemu zaskoczeniu wzrósł nawet o litr czy o kilka lub kilkanaście milimetrów na bagnecie oleju. Za dużo oleju w silniku wcale dobrze nie wpływa na nasz samochód. Mogą się pojawić poważne problemy, które znacząco nadszarpną nasz domowy budżet, jeżeli będziemy musieli oddać auto do mechanika.
Są dwie przyczyny przybywania oleju ponad stan na bagnecie
Pierwsza to przedostawanie się paliwa do oleju w wyniku źle działających wtryskiwaczy, lub złego dawkowania paliwa.
Olej silnikowy może przybywać w silniku ze względu na:
To można oczywiście zweryfikować poprzez zbadanie laboratoryjnie ile procentowo takiego paliwa jest w oleju.
Taką usługę można oczywiście zamówić w sklepie Zmienolej.pl w zakładce badanie laboratoryjne.
Taka sytuacja jest sprawdzana również pod kątem obecności pierwiastków chemicznych takich jak choćby sód.
Już kilkuprocentowa zawartość chłodziwa w oleju grozi uszkodzeniem silnika, zatarciem wału itp.
Ale co robić kiedy mamy w oleju nieco więcej paliwa, poziom oleju nam gwałtownie wzrósł, jak to zrozumieć, czy to groźne , czy możemy jeździć z taką przypadłością ?
Najpierw musimy zrozumieć procesy chemiczne jakie korelują w związku z przedostawaniem się większej dawki paliwa do oleju silnikowego.
W przeciętnym silniku spalinowym znajduje się około 4-5l. oleju silnikowego. Paliwo może dostawać się do oleju, ale są to niewielkie ilości, przez co nie mają wpływu na lepkość oleju. Nawet te prawie 4% paliwa na badaniu Hyundaia (rys. poniżej) jest to zbyt małą ilością aby wpłynąć na zmianę lepkości oleju a klientowi poziom oleju wzrósł o prawie 1/3 bagnetu !
Kolejną sprawą jest to, że olej jest dużo cięższy od paliwa, przez co paliwo znajduje się na jego powierzchni. Pompa olejowa zasysa olej z dna misy olejowej. Baza olejowa nie ma żadnego wpływu na działanie paliwa na olej silnikowy, ale dodatki, które są odpowiedzialne za rozcieńczanie paliwa i oleju oraz dodatki, które mają za zadanie odseparowanie tych dwóch substancji.
Kolejnym czynnikiem jest temperatura odparowania paliwa, która jest niższa niż temperatura odparowania oleju.
Przykładowy model samochodu z zamieszczonej przykładowej analizy laboratoryjnej ma bezpośredni wtrysk benzyny, a w tego typu silnikach podwyższona zawartość paliwa to dość normalna sytuacja.
Dodatkowo niektóre wysokiej klasy oleje syntetyczne pozwalają na zniwelowanie niekorzystnego wpływu paliwa i jak widać spadku lepkości.
W USA wielu producentów przyjmuje zawartość paliwa na poziomie 4-7% jako normalną dopóki:
* nie następuje spadek lepkości oleju silnikowego
* nie ma oznak zużycia części silnika (pierwiastki metaliczne)
* Zmiana barwy oleju. (ale o tym w dalszej części naszego materiału
I jeśli nie mamy do czynienia z jedną z w/w oznak po prostu możemy jeździć. Ale jest jedno ważne ALE - jako człowiek zawodowo trudniący się tą tematyką uczciwie kładę nacisk aby w sytuacji kiedy przybywa nam stan leju na bagnecie wykonać analizę laboratoryjną, która zweryfikuje nam czy zwiększony poziom oleju na bagnecie nie wpłynął na zmianę lepkości bo o ile nie wpłynął w żadnym wypadku to można jeździć dalej ale jeśli wpłynął na lepkość oleju wtedy mówię otwarcie zmień szybko olej !
Moi drodzy nie da się na oko ocenić czy dany olej zawiera dużo paliwa, ani na węch co jest częstą diagnozą mechaników, którzy wyczuwają zapach paliwa w oleju. Taka sytuacja jest nader powszechna w każdym samochodzie poruszającym się choćby na krótkich odcinkach, kiedy lej nie jest jeszcze rozgrzany a silnik pracuje jeszcze na bogatej mieszance ( ssanie).
To samo z lepkością co również jest powszechną diagnozą mechaników, którzy oceniają jego lepkość poprzez to czy cieknie jak woda z bagnetu czy jest jeszcze jak olej. Przecież każdy olej silnikowy po mocnym rozgrzaniu przypomina bardziej wodę niż gęsty olej silnikowy, który lejemy z butelki do silnika. Wszak każdy olej silnikowy wraz ze wzrostem temperatury zmniejsza swoją lepkość.
Aby właściwie ocenić zawartość paliwa w oleju oraz jego lepkość a co za tym idzie ocenić w jakiej klasie lepkości się znajduje wedle tabeli SAE J300 musimy po prostu poddać go analizie laboratoryjnej co u nas kosztuje tylko 160zł a otrzymujemy pełny wynik łącznie ze wskaźnikiem lepkości orz zawartością pierwiastkową.
Ale co się dzieje kiedy olej robi się zaraz po wyjechaniu z serwisu czarny zwłaszcza w silniku benzynowym albo jego stany gwałtownie się zwiększa?
Należy pewne rzeczy przybliżyć każdemu użytkownikowi.
Olej staje się ciemny przez funkcje oksydacyjne oraz dyspersyjne. Zazwyczaj nie powinien tak szybko stawać się czarny, ale może być ciemniejszy od świeżego oleju ponieważ dodatki dyspergujące zatrzymują popioły oraz mikrocząstki sadzy w oleju, antyoksydanty z kolei wychwytują utlenione składniki oleju. Te mikrocząsteczki są większe niż długość fali światła, co powoduje że olej staje się ciemny. Jest to zasadniczo dobra cecha ponieważ wiemy, że dodatki spełniają działają. Już po wykorzystaniu 3-5% dodatków można zauważyć, że olej staje się czarny, ale należy pamiętać że pozostało jeszcze 95% dodatków, które spełniają swoją funkcję.
Zasadniczo to nie są problemy, tylko naturalne efekty konstrukcji silników, w których komora spalania nie jest w 100% szczelna, budowy oleju, który zawsze będzie się utleniał, a paliwo zostawiało pozostałości po spaleniu.
Co w przypadku kiedy olej robi się zaraz po wyjechaniu z serwisu czarny ?
NIC. To częsta przypadłość właśnie silników wysokoprężnych ale i coraz częściej silników benzynowych na wtrysku bezpośrednim.
Dlatego aby zminimalizować ten niemiły efekt budzący podejrzenie, że jakiś naciągacz w serwisie nie wymienił nam oleju należy wykonać płukankę oleju przed każdorazową zmianą oleju na nowy.
Każde płukanki do silnika jakie znajdą Państwo w naszym sklepie są na bazie ropopochodnej i nie są niebezpieczne dla silnika.
Omywają go z osadów, oczyszczają , udrażniają wszelkiego rodzaju kanały smarne i co najważniejsze nie powodują, że pakiet uszlachetniający w nowym oleju nagle idzie w dużej mierze na neutralizację kwaśnych produktów spalania z poprzedniego oleju i zneutralizowania kwaśnego środowiska oleju.
Tak że polecam płukanki renomowanych firm jakie znajdą Państwo w naszym sklepie;
Po zastosowaniu płukanki wymieniamy olej na świeży.
Zawsze może dojść podejrzenie oszustwa, że ten olej nam faktycznie nie wymienili. Wtedy nie pozostaje nic innego jak wziąć olej oryginalny świeży i ten z silnika przepracowany i wykonać dwa odrębne badania i na siebie je nałożyć czy oby nowo zalany olej jest tym który jest w fabrycznej butelce.
Pozdrawiam serdecznie