Filtry (2466 products)

Producent:

Cena:

0,00 zł - 4 305,00 zł

Lepkość:

Specyfikacja:

Zgodność:

Baza:

Pojemność:

Forum zmienolej.pl

Opinie klientów

arrow_back
arrow_forward

Blog

arrow_back
arrow_forward
Dlaczego silnik bierze olej - jak sprawdzić stan silnika

Dlaczego silnik bierze olej - jak sprawdzić stan silnika

Dlaczego silnik bierze olej - jak sprawdzić stan silnika

Wielu z Was często po zakupie używanego samochodu zauważa, że coś się dzieje z silnikiem.

Wielu z Was dzwoni do mnie i pyta jak sprawdzić czy sprzedawca czegoś nie dolał do oleju.

Ale bywają i takie sytuacje, że po wymianie oleju na inny nagle wzrasta zużycie oleju.

Jak to się dzieje, że auto nie dymi a olej jest spalany? Czy to grozi jakąś awarią silnika ?

Dlatego też warto wiedzieć, jak sprawdzić stan swojego silnika oraz dlaczego tak się dzieje, że bierze on olej.

Na te oraz podobne pytania odpowiadam poniżej w formie pytania jakie najczęściej się pojawiają od Was.

Kupiłem samochód i zauważyłem, że auto zaczęło brać olej w dużej ilości, silnik był sprawdzany przed zakupem, nie dymi i wszystko wyglądało dobrze.

To bardzo częsty przypadek kiedy sprzedawca, handlarz oferuje samochód, którego stan techniczny budzi zastrzeżenia ale sprzedaje go jako pełnowartościowy zdając sobie sprawę, że tuszuje informację o pewnych defektach samego silnika.

Jeśli nie ma opcji wymiany oddania samochodu a cały proces reklamacji raczej nie wchodzi w grę lub jest czasochłonny i wymaga wielu ekspertyz oraz prawniczych pism wtedy musimy coś z tym fantem zrobić.

Na początek musimy sprawdzić stan techniczny silnika i zaczynamy od najbardziej prostych pomiarów, które dadzą nam odpowiedź na kluczowe tematy.

Na początek sprawdzamy :

  1. Ciśnienie sprężania na każdym cylindrze.

Badanie ciśnienia sprężania da nam odpowiedź czy nasz silnik trzyma kompresję i czy nie jest zbyt zużyty. Ciśnienie sprężania można wykonać w każdym warsztacie. 

Proponuję aby wykonać badanie ciśnienia wraz z specjalnym wykresem na poszczególnych cylindrach.

   2. Pomiar ciśnienia sprężania za pomocą metody tzw. próby olejowej.

Pomiar wygląda bardzo podobnie jak pomiar ciśnienia sprężania z tą różnicą, że do każdego cylindra wlewa się określoną ilość oleju silnikowego (najczęściej ok. 10ml) i odczytuje powstałe wartości.

Wykwalifikowany mechanik zna i potrafi odczytać oraz zinterpretować otrzymane wyniki. Podpowiem jednak, że w przypadku podobnego odczytu gdzie, wynik jest podobny pomiaru ciśniania oraz ciśniania metodą próby olejowej to znaczy, że silnik ma nieszczelne zawory wraz z gniazdami zaworowymi (uszkodzenie zużycia przylgni zaworów)

Jeśli w pomiarze ciśnienia sprężania metodą próby olejowej wynik wskazuje na wysokie parametry to znak, że mamy nieszczelne pierścienie tłokowe oraz gładź tulei cylindra. 

Wskazuje to ma fakt, że dolany olej do każdego cylindra uszczelnił układ tłokowy. 

Jeśli natomiast w pomiarze ciśnienia sprężania metodą próby olejowej zanotowano niewielki wzrost ciśnienia sprężania to znak, że mamy nieszczelne zawory oraz ich gniazda wraz z samym tłokiem.

3. Pomiar szczelności silnika za pomocą sprężonego powietrza.

Trzecią niezbyt popularną metodą jest pomiar szczelności silnika za pomocą sprężonego powietrza.

Badanie to pokrótce polega na doprowadzeniu silnika do temperatury roboczej a następnie ustawieniu tłoka w położeniu końca suwu sprężania (punkt ZZ). 

Następnie podpina się do każdego cylindra tak ustawionego przewód ze sprężonym powietrzem i po nabiciu cylindra odczytuje się na manometrze wartość spadku ciśnienia wyrażoną w procentach i porównuje z dokumentacją naprawczą, którą każdy warsztat powinien posiadać.

Co dalej? 

Jeśli w którymś cylindrze u nastąpił spadek ciśnienia wtedy sztuka warsztatowa nakazuje osłuchać silnik i jego elementy za pomocą stetoskopu lub nawet jeśli takowego akurat nie ma gumową rurką.

I teraz w zależności gdzie zdiagnozowano przedmuch można określić miejsce uszkodzenia silnika.

Jeśli przedmuch występuje  w otworze w który wsadzamy bagnet od oleju oraz w miejscu samego wlewu oleju wtedy mamy do czynienia z zużyciem pierścieni tłokowych, samego tłoka i gładzi cylindra.

Jeśli przedmuch słuchać w rurze wydechowej świadczy to o uszkodzeniu, zużyciu przylgni zamkniętego zaworu wydechowego.

Przedmuchy które słychać w otworze sąsiedniego cylindra wskazują na uszkodzenie głowicy lub najczęściej samej uszczelki pod głowicą.

Przedmuchy, które można zaobserwować w układzie chłodzenia a w efekcie występujące pęcherzyki powietrza, które wydobywają się z płynu chłodniczego świadczą ewidentnie o uszkodzeniu uszczelki pod głowicą.

Jak już silnik mamy sprawdzony należy przyglądnąć się świecą i to jak wyglądają. 

Mamy dużo zgłoszeń od klientów, że świece tej samej firmy ale kupione w hurtowni i w autoryzowanym serwisie ASO np. HONDA zachowują się zupełnie inaczej a mieszanka paliwowa wypala się zupełnie inaczej.

Zalecam zakup świec zapłonowych w serwisie ASO.

Silnik nadal pracuje nierówno, nie ma mocy coś mu dolega ale mechanik nie wie co.

Sprawdzamy dokładnie pracę samej sondy lambda a najlepiej wszystkich sond odczytujących. Każdy warsztat ma odpowiedni sprzęt, komputer za pomocą, którego można bardzo dokładnie odczytać parametry pracy sondy lambda.

Jeśli sonda generuje jakieś błędy, należy ją niezwłocznie wymienić na nową. 

Niewłaściwa praca sondy lambda odpowiada  za szereg awarii w tym zalewanie silnika paliwem, nierówną pracę silnika, zwiększone zużycie paliwa, zapach paliwa unoszący się w kabinie pasażerskiej, spadek mocy, czarny dym wydobywający się z rury wydechowej a na koniec zapalanie się kontrolki “check”.

Samochód spala olej ale nie dymi - dlaczego ?

Za taki stan odpowiada sprawny katalizator.

Często nowe samochody zużywają olej a mimo wszystko nie widać za nim kłębów dymu dlatego ponieważ w sprawnym katalizatorze praktycznie cała toksyczna zawartość i spalony olej pozostaje w katalizatorze powodując jego szybkie zużycie.

Jazda samochodem w takim stanie jest możliwa przez jakiś czas. Proszę pamiętać, że sonda lambda jest wręcz “skąpana” w oleju i jego spalonymi frakcjami a przy tym musi prawidłowo odczytywać parametry mieszanki.

Taki stan rzeczy nie utrzymuje się długo i wcześniej czy później taka sonda zacznie przekazywać błędne sygnały a to wpłynie na usterki będące przyczyną właśnie uszkodzonej sondy lambda.

Autor: Piotr Dziektarz

    Zostaw komentarz