Filtry (2474 products)

Producent:

Cena:

0,00 zł - 4 305,00 zł

Lepkość:

Specyfikacja:

Zgodność:

Baza:

Pojemność:

Forum zmienolej.pl

Opinie klientów

arrow_back
arrow_forward

Blog

arrow_back
arrow_forward
Aktualizacja norm olejowych ACEA

Aktualizacja norm olejowych ACEA

Oleje silnikowe, podobnie jak cała branża motoryzacyjna nieustannie się rozwijają. W związku z powyższym, Europejski Związek Producentów Samochodów (ACEA), również aktualizuje normy, które wyznaczają kierunek rozwoju środków smarnych.

Aktualizacja Europejskich Sekwencji Olejowych ACEA

Lubrizol jeden z największych producentów dodatków uszlachetniających, modyfikatorów do olejów poinformował o proponowanych zmianach w sekwencjach olejowych ACEA zarówno dla silników lekkich, jak i mocno obciążonych.

Docelowa data premiery pod koniec 2018 r. została przesunięta na rok 2020. W tym artykule wyjaśniamy powody opóźnienia w wydaniu kolejnej normy Europejskiego Zrzeszenia Producentów Pojazdów Samochodowych ACEA (Association des Constructeurs Européens d'Automobiles).

Co to jest ACEA?

ACEA - główna organizacja zajmująca się normami motoryzacyjnymi w Unii Europejskiej określa klasyfikację jakościową olejów samochodowych. Sekwencje olejowe i omówienie, dlaczego przyszłe zmiany przynoszą korzyści dla naszej branży i dla użytkownika końcowego.

Pierwsza klasyfikacja została dokonana w roku 1996 i od tego momentu sekwencje olejowe ACEA określają minimalny poziom jakości olejów serwisowych wymaganych przez członków Europejskiego Zrzeszenia Producentów Pojazdów Samochodowych do stosowaniach w ich pojazdach.

W pierwszej od czterech lat dużej aktualizacji, normy ACEA 2016 zostały wprowadzone wraz z rewizjami sekwencji olejów  dla silników lekkich, jak i mocno obciążonych. Spowodowało to, że wszystkie formulację olejowe w silnikach muszą być zgodne z najnowszymi Europejskimi Sekwencjami Olejowymi ACEA 2016 od 1 grudnia 2018 roku.

ACEA pracuje nad kolejnymi aktualizacjami norm, aby zapewnić, że środki smarne używane do napełniania silnika nadal spełniają wymagania coraz bardziej zaawansowanych urządzeń i układów oczyszczania spalin. ACEA początkowo wyznaczyła datę publikacji na koniec 2018 roku, obecnie oczekuje się, że będzie to połowa 2020 roku.

Sekwencje olejowe do lekkich silników

Oczekuje się, że nadchodzące zmiany w sekwencjach olejowych do lekkich silników rozwiążą problemy związane z wolnym zapłonem wstępnym (LSPI) w silnikach benzynowych z turbodoładowaniem oraz z bezpośrednim wtryskiem paliwa, a także przyczynią się do zminimalizowania zużycia łańcuchów i osadów w turbosprężarce.

Oczekuje się, że wymogi te doprowadzą do wprowadzenia dwóch nowych kategorii lekkich olejów silnikowych ACEA C6 i ACEA A7/B7, jednak w chwili obecnej nie ma potwierdzenia oznaczeń tych kategorii.

  • ACEA C6 będzie znaczącym ulepszeniem w stosunku do ACEA C5, dzięki włączeniu trzech nowych badań skuteczności: LSPI, zużycie łańcucha i osadów w turbosprężarce.
  • ACEA A7/B7 będzie aktualizacją ACEA A5/B5 z takimi samymi wymaganiami dotyczącymi badań skuteczności jak ACEA C6. ACEA A5/B5 zostanie usunięta.

Specyfikacje wielu OEM (Producentów Oryginalnego Wyposażenia) są napisane na podstawie ACEA C5, więc oczekuje się, że ta kategoria pozostanie bez zmian.

ACEA zgodziła się na usunięcie dwóch kategorii w celu ograniczenia złożoności:

  • ACEA A3/B3 zostanie usunięta. Ta kategoria była historycznie stosowana dla starszych pojazdów i jako ACEA A3/B4 będzie teraz zalecana w miejsce ACEA A3/B3.
  • Kategoria ACEA C1 również zostanie usunięta, ponieważ jest ona określona głównie przez jednego OEM.

Toczyły się dyskusje na temat konieczności wprowadzenia niższej kategorii lepkości dla olejów silnikowych klasy SAE 0W12 i SAE 0W16. Podczas gdy producenci oryginalnego wyposażenia prowadzą intensywne badania nad ograniczeniem emisji CO2, jakie takie środki smarne mogą zaoferować, uznano, że jest za wcześnie na wprowadzenie punktu odniesienia ACEA.

W kolejnej aktualizacji ACEA (po ACEA 2020) zostanie prawdopodobnie wprowadzona nowa kategoria w celu zaspokojenia tej potrzeby, gdy producenci OEM w pełni zrozumieją swoje indywidualne wymagania.

ACEA rozumie, iż zrównoważenie potrzeby utrzymania starszych specyfikacji dla obecnej floty samochodowej oraz wprowadzenia nowych specyfikacji jest złożonym wyzwaniem, przed którym stoi przemysł i którym należy się jeszcze zająć przed wprowadzeniem kolejnych sekwencji olejowych ACEA.

Sekwencje olejowe dla mocno obciążonych silników

Sekwencje olejowe dla mocno obciążonych silników będą koncentrować się na zastąpieniu kolejno ACEA E6 oraz ACEA E9 nowymi kategoriami ACEA E8 i ACEA E11.

Te nowe kategorie będą bazować na ACEA E6 i ACEA E9 z uwzględnieniem ustalonych testów silników ASTM opracowanych specjalnie dla API CK-4. Oczekuje się, że test OM471 zostanie również włączony jako nowy test silnika CEC, który zastąpi OM501LA.

ACEA E8 i ACEA E11 zapewnią zwiększoną ochronę przed utlenianiem, wzrostem lepkości i powstawaniem złogów na tłokach w najnowszej generacji sprzęcie silnikowym.

ACEA E7 i ACEA E4 pozostaną w swojej obecnej formie, aby służyć dotychczasowym silnikom.

Oczekuje się również wprowadzenia nowej sekwencji olejowej ACEA F dla mocno obciążonych silników. ACEA F8 i ACEA F11 będą wymagać, aby środki smarne spełniały wymogi lepkości HTHS od 2,9 do 3,2 mPa.s, co zapewni dodatkowe korzyści w zakresie oszczędności paliwa przy jednoczesnym zapewnieniu ochrony silnika i niezawodnej trwałości.

Co dalej?

Kolejne zmiany w europejskich sekwencjach olejowych ACEA będą kontynuacją drogi branży w kierunku zwiększonej wydajności bez negatywnego wpływu na wytrzymałość, przy czym każda aktualizacja będzie stanowić dla handlowców z branży olejowej znaczącą szansę na wyróżnienie się bardziej wydajnymi środkami smarnymi, które spełniają i przekraczają nowe specyfikacje.

Będziemy na bieżąco dostarczać Państwu najnowszych informacji z tej materi.

Pozdrawiam serdecznie

Piotr Dziektarz

    Zostaw komentarz