Filtry (2454 products)

Producent:

Cena:

0,00 zł - 4 305,00 zł

Lepkość:

Specyfikacja:

Zgodność:

Baza:

Pojemność:

Forum zmienolej.pl

Opinie klientów

arrow_back
arrow_forward

Blog

arrow_back
arrow_forward
Analiza laboratoryjna oleju - badanie silników pod kątem liczby zasadowej TBN oraz liczby kwasowej TAN

Analiza laboratoryjna oleju - badanie silników pod kątem liczby zasadowej TBN oraz liczby kwasowej TAN

Badanie silników pod kątem liczby zasadowej TBN oraz liczby kwasowej TAN

Liczba zasadowa

Liczba podstawowa (BN) to parametr odnoszący się do tzw. rezerwy zasadowości w oleju lub jego zdolność do neutralizacji rozkładu kwasów. Chociaż lepkość jest uważana za najważniejszą właściwość oleju, liczba bazowa określa przydatność oleju do dalszego użytkowania i ma kluczowe znaczenie dla bezpiecznego wydłużenia okresów między wymianami oleju. Spadkowi liczby bazowej zwykle towarzyszy wzrost utleniania, nitracji i lepkości.
Siarka z paliwa i azot z powietrza łączą się z wodą, tworząc kwasy siarkowy i azotowy, które będą powodują korozję metali w silniku. Powoduje to zużycie, które może prowadzić do awarii silnika. W celu przeciwdziałania kwasom, będącym produktami obocznymi spalania, oleje silnikowe do silników wysokoprężnych i benzynowych bezołowiowych zawierają dodatki detergentowe neutralizujące kwasy - najczęściej magnez i wapń.
Nowe oleje silnikowe do silników diesla mają zazwyczaj początkową liczbę zasadową w zakresie od 6 do 10, w zależności od składu. BN jest uzależniona od ilości aktywnego dodatku detergentu w oleju silnikowym. Spadek BN jest normalny, ponieważ detergenty są wyeksploatowane, gdy olej jest w użyciu. Ogólnie zaleca się wymianę oleju silnikowego do silników diesla, gdy liczba zasadowa w eksploatacji wynosi 25% liczby zasadowej dla nowego oleju. Na przykład, olej silnikowy o początkowej liczbie zasadowej wynosi 10 powinien zostać zmieniony, jeśli wynik badania pod kątem liczby zasadowej jest mniejszy niż 2,5 mg KOH/g.

Liczba kwasowa

Z kolei silniki zasilane gazem ziemnym pracują w wyższych temperaturach niż silniki wysokoprężne wymagające olejów smarowych o niższej zawartości popiołu. Wyższe temperatury powodują powstawanie siarczanów metali na bazie baru, magnezu, wapnia i fosforu tworząc osad silnikowy. Te osady popiołu powodują zapychanie zaworów, zmniejszając wydajność silnika. Ponadto, nadmierne stężenie popiołu może powstawać w postaci szklistych osadów na katalizatorach spalin silników gazowych, zmniejszając ich zdolność do kontrolowania szkodliwych emisji.
Typowy olej silnikowy o niskiej zawartości popiołu do silników zasilanych gazem ziemnym ma jedną trzecią ilości dodatków detergentowych w porównaniu do oleju silnikowego do silników diesla, co czyni go podatnym na rozkład kwasów powstających w wyniku spalania. Ze względu na małą ilość detergentu, początkowe wartości BN są niskie, a niewielkie zmiany mogą być równe znacznemu odsetkowi wartości początkowej. Z tego powodu zalecamy badanie pod kątem liczby kwasowej (AN). Monitorowanie tempa, w jakim zwiększa się stężenie AN, służy do określenia przydatności oleju silnikowego do silników zasilanych gazem ziemnym do dalszego użytkowania. Wzrostowi stężenia AN towarzyszy zazwyczaj wzrost utleniania, nitracji i lepkości.
Na początkową wartość AN nowego oleju ma wpływ ilość kwasu obecnego w dodatkach. Generalnie nowe oleje silnikowe do silników zasilanych gazem ziemnym o niskiej zawartości popiołu lub niezawierające popiołu mają początkową AN pomiędzy 0,7 do 1,0 mg KOH/g.
Ogólną rekomendacją jest wymiana oleju, gdy AN jest czterokrotnie większa od liczby kwasowej nowego oleju. Na przykład, olej silnikowy do silników zasilanych gazem ziemnym z początkową liczbą kwasową wynoszącą 1,0 mg KOH/g powinien zostać zmieniony, gdy wynik badania na AN wynosi 4,0 mg KOH/g lub więcej.


Formulacja i analiza
Liczba zasadowa

Dwie najbardziej popularne metody badań oleju silnikowego wg ASTM dla liczby zasadowej to ASTM D2896 i ASTM D4739. Norma ASTM D2896 mierzy zarówno detergenty jak i dyspergatory i jest preferowaną metodą badania BN dla nowych (nieużywanych) olejów silnikowych. ASTM D4739 mierzy detergenty i jest preferowaną metodą badania BN dla oleju silnikowego będącego w eksploatacji. Należy zwrócić uwagę na różnicę, ponieważ detergenty znajdujące się w oleju eksploatacyjnym mogą się wyczerpać, ale dyspergatory pozostają nienaruszone. W takim przypadku wyniki normy ASTM D2896 nie wskazywałyby na konieczność wymiany oleju silnikowego.
Badanie pod kątem liczby zasadowej jest wykonywane poprzez rozcieńczenie próbki mieszaniną rozpuszczalników w kolbie reakcyjnej. Podczas mieszania, kwas solny jest miareczkowany w celu uzyskania reakcji chemicznej ze składnikami alkalicznymi (detergentami) w próbce. Po osiągnięciu punktu końcowego reakcji chemicznej, ilość użytego titranta jest przeliczana na wynik i podawana w miligramach wodorotlenku potasu na gram próbki (mg KOH/g).

Liczba kwasowa

ASTM D644 jest metodą analizy zawartości kwasu w oleju będącym w eksploatacji. Badanie wykonuje się poprzez rozcieńczenie próbki mieszaniną rozpuszczalników w kolbie reakcyjnej. Podczas mieszania, wodorotlenek potasu jest miareczkowany w celu uzyskania reakcji chemicznej ze składnikami kwasowymi w próbce.
Po osiągnięciu punktu końcowego reakcji chemicznej ilość użytego titranta jest podawana w miligramach wodorotlenku potasu na gram próbki (mg KOH/g).

Autor zdjęcia: By Dvortygirl - Own work, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=2584776

    Zostaw komentarz