Nowe rozwiązania w produkcji oleju zapobiegające spalaniu detonacyjnemu

Nowoczesne silniki narażone są na wystąpienie potencjalnie destrukcyjnego zjawiska.                              W tym materiale prezentujemy jak rozwiązuje się ten problem.

Przedwczesny zapłon


Producenci silników samochodowych (OEM) intensywnie pracują nad obniżeniem pojemności silników, aby sprostać restrykcyjnym wymaganiom norm dotyczących zużycia paliwa i emisji spalin, jednocześnie poprawiając moc i moment obrotowy jednostek silnikowych.

Większość nowych silników wykorzystuje obecnie kombinację turbosprężarek, bezpośredniego wtrysku paliwa i zmiennych faz rozrządu, w celu uzyskania większej mocy niż ich większe odpowiedniki, jednocześnie zmniejszając zużycie paliwa.

Taki stan rzeczy wydaje się mieć same zalety z punktu widzenia użytkowników samochodów.

Jednak współcześnie produkowane mniejsze, bardziej wysilone jednostki silnikowe stawiają poważne wyzwanie stosowanym środkom smarnym. Owo wyzwanie stanowi zjawisko znane, jako przedwczesny zapłon w warunkach niskich prędkości obrotowych silnika, zwane również spalaniem stukowym, lub spalaniem detonacyjnym (LSPI od ang. low-speed pre-ignition), które może doprowadzić do zniszczenia tłoków i korbowodów.


Niska prędkość obrotowa silnika
Wysoki moment obrotowy


Czym jest spalanie stukowe przy niskiej prędkości obrotowej (LSPI od ang. low-speed pre-ignition)

LSPI jest rodzajem spalania stukowego, występującym od momentu wynalezienia silnika.

Jednakże w tym przypadku występuje ono przy niskich obrotach silnika i wysokim momencie obrotowym turbodoładowanych silników benzynowych z bezpośrednim wtryskiem paliwa i wykazuje bardziej destrukcyjne cechy niż typowe spalanie stukowe.

Podczas normalnej pracy zapłon iskrowy jest zsynchronizowany z ruchem tłoka skierowanym ku dołowi. Spalanie stukowe występuje, gdy kropla oleju/paliwa pozostała w szczelinie tłoka przedostaje się do komory spalania i wywołuje przedwczesny zapłon mieszanki paliwowo-powietrznej. Powstające siły zderzają się z poruszającym się do góry tłokiem i mogą spowodować uszkodzenia tłoka, tak jak zaprezentowano na zdjęciu.



Mając świadomość występowania powyższego zjawiska, producenci pojazdów zastosowali oprogramowanie zapobiegające spalaniu stukowemu.

Jednak takie rozwiązania nie tylko zwiększają zużycie paliwa, ale równocześnie zmniejszają osiągi silnika. Aby uzyskać maksimum wydajności jednostek silnikowych, producenci wkrótce wprowadzą aktualizacje oprogramowania, które zwiększy ryzyko wystąpienia spalania stukowego.

Po zainstalowaniu oprogramowania silniki, w których nie zastosowano odpowiedniego oleju, opracowanego w celu ochrony silnika przed spalaniem stukowym, będą narażone na większe ryzyko poważnego uszkodzenia.

Producenci silników, tacy jak GM opracowali testy określające zdolność oleju silnikowego do zapobiegania LSPI. Test GM dopuszcza nie więcej niż pięć zdarzeń, aby otrzymać wynik pozytywny.


Syntetyczny olej silnikowy Amsoil serii Signature wykazał 100-procentową skuteczność ochrony przed spalaniem stukowym w teście silnika turbodoładowanego z bezpośrednim wtryskiem paliwa, wymaganej dla specyfikacji GM dexos1® Gen 2 (II generacji), co oznacza, że w teście nie zaobserwowano ani jednego zdarzenia spalania stukowego.

Firma AMSOIL intensywnie pracuje nad rozwiązaniem problemów związanych z zastosowaniem wspomnianych aktualizacji.

Wiemy, że  inne firmy olejowe stają na wysokości zadania i dostosowywują swoje oleje do najnowszych specyfikacji.