Filtry (2459 products)

Producent:

Cena:

0,00 zł - 4 305,00 zł

Lepkość:

Specyfikacja:

Zgodność:

Baza:

Pojemność:

Forum zmienolej.pl

Opinie klientów

arrow_back
arrow_forward

Blog

arrow_back
arrow_forward
Wymiana oleju w układzie wspomagania

Wymiana oleju w układzie wspomagania

Witam serdecznie W kolejnej odsłonie kompendium wiedzy postaram sie przybliżyć tematykę wymiany oleju w ukałdzie wspomagania i uszczelnić ja zestawem naprawczym który zakupiłem w ASO za ok. 140zl.

Wymiana oleju wspomagania

Wymiana oleju została przeprowadzona na: Toyota Corolla E11 z silnikiem 2C-E. 2.0

Budowa i zasada działania tego mechanizmu pozostaje do dzisiaj w większości niezmienionej formie. 

Dodatkowo zrobiłem fotografię która odpowiada na wszystkie pytania dotyczące, - Jak wymienić płyn w układzie kierowniczym. Dodatkowo podstawowa sprawa,warto zaopatrzyć się w zestaw naprawczy producenta czyli taki z jakiego korzystają ASO czy inne poważne warsztaty. Mamy również nasz zestaw naprawczy (3 największe uszczelki odpowiadają za m.in. "pocenie pompy" oraz uszczelniacz):

Jak wymienić olej w układzie wspomagania krok po kroku?

Ściągamy pasek, koło napinacza oraz koło z pompy. Trzeba uważać bo jest na wałku klin aby go nie zgubić. To miejsce przed montażem warto posmarować smarem aby zabezpieczyć klin przed korozją.

Niekiedy problem może sprawić zblokowanie koła pompy, ale wystarczy dłuższa nasadka, aby nałożyć ją na jedną ze śrub widocznych przez otwory pompy i koło mamy zblokowane.

 

Wyciągamy wnętrzności pompy.

 

Bardzo ważne są te blaszki i szczeliny w owym wirniku. Widać po 10 latach eksploatacji pompy liczne zarysowania niewielkie na blaszkach i wpustach co burzy zasadność nie wymieniania płynu w układzie wspomagania. Choć sa ona naprawdę niewielkie to reasumując stan pompy jest wzorcowy, a jakość materiałów naprawdę wyborna.

 

 

Blaszki należy pomierzyć, w serwisówce są jasno podane minimalne wymiary jakie mogą mieć.

Widok z góry. Należy pamiętać, aby poskładać wszystko bardzo precyzyjnie. Następnie należy nanieść płyn na współpracujące elementy aby nie doszło do tzw. tarcia suchego w momencie uruchomienia złożonej i zregenerowanej pompy.


Wnętrze pompy wspomagania.

 

Druga strona pompy, z której wychodzi wałek na którym jest koło pasowe. Na środku przychodzi uszczelniacz, który wyglądał na mocno wyeksploatowanego.

 

Trzeba uważać aby nie zarysować powierzchni styku uszczelniacza z pompą. W książce serwisowej możecie znaleźć informację, aby owinąć śrubokręt taśmą winylową.

Na poniższym zdjęciu pokazana jest tylna ścianka pompy, która często się "poci". Warto nadmienić że są tam dwie uszczelki a wszystko trzeba mocno ścisnąć, aby wepchać wieczko do środka. Na obrzeżach widać pierścień sprężynowy który wchodzi do takiego rowka i powoduje ze nic nie wypadnie, ale to nie on uszczelnia ale dwie cienkie uszczelki. Aby zdemontować ten dekiel i sprężynkę trzeba mieć 2 szt. mocnych i twardych śrubokrętów i podważyć ten pierścień.

 

I teraz jedna z ważniejszych części. Jest to zawór i tylni dekielek pompy z rowkami na uszczelkioraz z prawej strony sprężyna dociskowa.


Zawór wkręcamy do pompy na poniższym zdjęciu. W oryginale mamy jedną zintegrowana podkładkę miedzianą składającą się z 2 podkładek, ja zastosowałem 2 oddzielne podkładki robione precyzyjnie pod wymiar z aluminium (strzałki).

Wygląda jeszcze ładniej:

 

Najważniejsza sprawa to to iż podkładka MUSI być plastyczna a tym samym po mocnym dokręceniu należy doszczelnić połączenie bowiem pompa wytwarza tak duże ciśnienie, że w przypadku używanej podkładki lub niedostatecznej siły użytej do dokręcenia spod podkładki będzie wyciekał płyn. 

Dokręcając siłą sugerowana przez repair manual nie zakręcimy na starych podkładkach!!

Musimy mieć nowy komplet aby je zagnieść. Zakręciłem zawór z siła ponad 60Nm bo dane serwisowe (ok. 54Nm) okazywały się za słabe i podkładki nadal minimalnie sączyły, dopiero dociągniecie z czuciem ok. 70Nm i zgniecenie podkładek uszczelniło połączenie:-)

Trzeba się liczyć z tym że to już połączenie nie najnowsze i ma już na sobie minimalne ślady czasu, korozji i aby zagwarantować prawidłową szczelność trzeba trochę mocniej dokręcić. Aluminium było na tyle plastyczne że ładnie uszczelniło całe połączenie. Nie wiem czy nawet nowa podkładka z ASO z miedzi by była lepsza, -  na taśmie montażowej w nowym aucie na pewno ale w 10 letnim samochodzie mogła by nie spełnić pokładanych nadziei.

Więc proponuje przed przystąpieniem do prac mieć w zapasie oryginał z ASO (koszt kilka zł) i aluminiowa podkładkę .

Wymiana płynu wspomagania

Na zdjęciu widać wszystko, robimy dokładnie tak: 

1. Podnosimy przód auta i podpieramy je na 2 kobyłkach - chodzi o to aby przednie koła mogły się swobodnie obracać, wystarczy 1cm nad ziemią. Ja podkładam podnośnik typu "żaba" pod przednia belkę a auto stawiam na 2 kobyłkach.

Następnie robimy coś takiego jak na poniższym zdjęciu. Nie polecam pracy na włączonym silniku ze względu na szybką cyrkulacje płynu i trudności z jego szybkim szybkim uzupełnieniem, chyba że w pracy asystuje druga osoba, która będzie na bieżąco dolewać płyn do zbiorniczka.

 

Ja kupiłem sobie ostatnio kilka przeźroczystych przewodów w sklepie ogrodniczym, któryś będzie pasował. Jak widać powrót płynu z magistrali idzie moim przewodem do butelki po coca coli. Płyn ze zbiorniczka idzie tak jak powinien do pompy. Rurka która sterczy na kanaliku zbiorniczka pełni rolę tzw. korka aby nic ze zbiorniczka nie wyciekało i nie brudziło silnika.

2. Wlewamy płyn do zbiorniczka można nawet na max-a i kręcimy kierownicą spokojnie raz z lewo do oporu następnie w prawo, magistrala tym samym z maglownicy wywala stary płyn do butelki a zasysa świeży ze zbiorniczka. Ja przelałem w ten sposób ponad 1 L płynu (ok. 1.7L)  i teraz wiem że mam świeży płyn ATF w moim układzie. Stary wyglądał na mocno zużyty po 10 latach .

Metody wymiany płynu można stosować w naprawdę wielu modelach, przy odrobinie wprawy nie nabrudzimy i wszystko zrobimy w pół godzinki.

Poprawa i kultura pracy przekładni jest bardzo widoczna zwłaszcza w momentach dobijania koła kierownicy do skrajnych położeń.

Jaki olej do wspomagania wybrać?

W ofercie ZmienOlej znajdą Państwo wiele olejów idealnie nadających się do wymiany oleju w układzie wspomagania. W starszych modelach rekomenduje się DEXRON II i taki też zapis zazwyczaj jest zawarty jest na korku zbiorniczka wtedy powinno się zalać taki a nie inny olej.

Tam gdzie pisze DEXRON III zalewa się inny olej. Nie polecam wlewać do starszych układów gdzie zaleca się DEXRON II nowszych specyfikacji DEXRON III co skutkuje rozszczelnieniem pompy.

W ofercie ZmienOlej znajdą Państwo fantastyczne produkty które można zastosować przy wymianie oleju we wspomaganiu układu kierowniczego.

 

DEXRON II

1. FUCHS TITAN ATF 3000

2. MILLERS OILS ATF UN DEXRON II

 

DEXRON III

1. FUCHS TITAN ATF 4400

2. MILLERS OILS ATF SP III

3. AMSOIL ATF

Czas wykonania uszczelnienia pompy przez osobę mająca podstawowe pojęcie o majsterkowaniu i mechanice to ok. 3-4 godzin. Sama wymiana płynu natomiast wykonana przez osobę o podstawowych umiejętnościach to ok. 30 minut. Nie polecam stosowania dodatków których zadaniem jest rzekoma niwelacja wycieków bowiem może to wpłynąć na NASZE BEZPIECZEŃSTWO zwłaszcza w momentach kiedy trzeba wykonać gwałtowny manewr lub olej nie będzie wystarczająco rozgrzany.

Polecam wykonanie uszczelnienia i zalania dobrego oleju lub zalania oleju DEXRON II do pomp które wykazują tendencję do "pocenia się" w miejsce często fabrycznego DEXRON III.

W razie jakichkolwiek pytań oczywiście służę radą.

Zapraszam jak zwykle na forum dyskusyjne ZmienOlej.pl

 

 

 

 

    Zostaw komentarz